Előkészületek

Olasz körút, 2024. május 16-28.

Verona – római amfiteátrum
  1. Hogyan utazzunk Olaszországba?

Többféle lehetősége van az embernek.

Amennyiben rövidebb időre, pár napra megyünk csupán, remek lehetőség egy fapados légitársasággal elrepíttetni magunkat a célállomás közelébe, majd ott tömegközlekedéssel utazva, vagy ha kicsit messzebbre is el kell jutnunk, akkor autót bérelve már meg is oldottuk a feladatot.

Lehet utazási irodával is utazni … kényelmes, de sokba kerül. Aztán van még olyan probléma is, hogy nem azt és nem annyi ideig nézhetem, ameddig én szeretném. És sajnos beszélhet nekem az idegenvezető, amit akar, két nap múlva már egy szavára sem fogok emlékezni, így a legfontosabb dolog a LÁTVÁNY. Ehhez pedig nem kell az iroda szolgáltatása. (Nem mondom, hogy mi sosem utazunk irodával, de elég ritka esemény ez az életünkben.)

És végül, ha van az embernek egy aránylag jó állapotban lévő autója, akkor a legcélszerűbb azzal utazni. Oda és akkor megyünk, ahova csak szeretnénk. Annyi cuccot viszünk magunkkal, amennyi az autóba belefér (majdnem vittünk gumicsizmát is … hisz Velence néha vízalá kerül …). Ezen kívül az autós utazásnak van még egy nagy előnye, a költségek így teljes mértékben kézben tarthatók. Akkor utazunk autópályán (elég drága az olasz pálya), amikor feltétlenül szükséges. A szállások közelében találhatók olcsó benzinkutak (na erről mesélek majd), el tudunk olyan helyekre is jutni, ahova tömegközlekedéssel, vagy túristabusszal soha.

1. Mit nézzünk meg Olaszországban?

A kérdésre adott választ erősen behatárolja, hogy mennyi időnk van az ide-oda utazgatásra, valamint az is, hogy adott helyen mennyi időt szeretnénk eltölteni.

Ibolyával abban egyeztünk meg, hogy nagyjából két hetet szánnánk az utazásra, ezt kellene megpakolni olyan programokkal, melyek kitöltik a rendelkezésünkre álló időt és maradandó élményeket is nyújtanak.

Egy dolog volt fix – „Toszkánát látnunk kell!”

Első dolog, megnézi az ember a térképet, merre is van a célállomás, hogy lehet oda eljutni, és mit lehet erre az útvonalra felfűzni, mint érdekes látnivalót. Az rögtön látszott, hogy ahhoz, hogy Toszkánát elérjük, tulajdonképpen át kell szelnünk az észak-olasz tartományokat, így elsősorban itt kerestem olyan látnivalókat, amelyek:

• híresek,
  • hallottam már róluk,
  • ismerősök ajánlották,
  • ….

Az utazás tervezéséhez én már korábban is úgy kezdtem hozzá, hogy megnéztem, utazási irodák milyen programot kínálnak az utasaiknak.

Nosza, egyből rá is eresztettem Gugli mestert a netre, keressen „olaszországi körutazások„-at.

A viccesen rövid (maximum egy hetes út) és „viccesen” drága ajánlatokat böngészve, azért rövid időn belül sikerült összeállítani egy elég sok tételt tartalmazó listát. Megpróbáltam a nagyobb városok köré csoportosuló látnivalókat kiválasztani, mert arra biztos nem lesz időnk, hogy egy-egy érdekesnek tűnő dolog miatt 40-50-100 km-t utazgassunk (egy kivétel azért volt).

Az első listát egyeztettem Ibolyával, tetszett is neki, de azért kérte, hogy egészítsem ki a listácskámat a Garda-tóval! Ő már járt ott korábban, nagyon szép vidék, feltétlenül meg kell néznünk.

Amikor már kezdett végleges formát önteni a felkeresendő nevezetességek, látnivalók listája, elkészítettem a körút vázlatos térképét (Google Maps-en is van ilyen lehetőség – „saját térkép megnyitása” címen kell keresni). Ezen a térképen már lehetett egy előzetes becslést végezni arra, hogy az egyes települések, látnivalók között mennyi időt kell utazással töltenünk, és hol kellene kiválasztani a szállásainkat.

1. Mennyi idő kell az egyes látnivalók bejárásához?

Ismét segítségül hívtam az utazási irodák ajánlatait, melyekben szerepel az is, hogy egy-egy adott helyen mennyi időt töltenek el (legalább nagyságrendileg).

Vannak persze olyan helyek is, ahol rögzített a látogatás időpontja és az ott eltölthető idő is – remek példa erre Leonardo „Utolsó vacsora” festménye. A milánói Santa Maria delle Grazie domonkos kolostor refektóriumában (a régebben étkezőként használt helyiségében) található festményhez szigorú biztonsági rendszeren lehet bejutni, emiatt megkövetelik a jegyen szereplő időpontban való pontos érkezést, illetve mindössze negyed órát tölthetünk a festmény nézegetésével.

A városok bejárásához, az egyes látnivalókhoz való eljutáshoz szükséges idők becslésében jó támpontot ad a Google Maps, valamint segítenek a neten található, a konkrét látnivalóról szóló ismertetők, prospektusok is.

Az utazási terv folyamatosan finomodott, egyre pontosabban láttuk, hogy hol, mennyi időt fogunk tölteni, kiválasztottuk azokat a helyeket (vagy legalább a környéket), ahol a szállást kellett keresni.

A szálláskeresés nálam mindig egy hosszadalmas folyamat, többnyire még jóval az indulás előtt (több hónappal, akár fél évvel is korábban) lefoglalok szinte az utolsó pillanatig visszamondható szállásokat, majd időnként ránézve a szálláskereső oldalakra, és ott jobb, olcsóbb, könnyebben megközelíthető másik opciót találva már ki is cserélem a korábbi foglalást az újabbra. Néha adott helyen 3-4 szállást is csereberélek, mire kialakul a végső változat.
(A szállásainkról ITT olvashatsz.)

Fontos, néhány esetben kihagyhatatlan dolog az egyes műemlékekbe történő belépők előzetes megvásárlása. A fent emlegetett „Utolsó vacsora” festményhez csak több hónappal korábban, előre lefoglalt és megvásárolt jegyekkel lehet bejutni (ha „csak úgy” odamész, szinte reménytelen, hogy bejuss – persze véletlenek mindig vannak, de ezt a helyet nem a mezei, „van rá fél órám” típusú turistáknak találták ki). A belépők egyébként igen nagy tételt jelentettek a költségvetésünkben, így ahol lehetett kombinált (több helyre érvényes) belépőt vettünk, illetve a közlekedéshez vannak jó, költségcsökkentő opciók az egyes városokban, területeken.

1. Költségvetés

Végül 13 napos lett a körút, 12 éjszakára kellett szállást foglalni, ahova tudtuk megvettük előre a belépőt is, így már nem kell sorban állni és még lehet, hogy olcsóbb is volt így, mint a helyszínen megvásárolva. Az alábbiakban láthatod az előzetes kalkulációt, mennyiből is jön ki majd a közel 3000 km-esre tervezett utazás:

Szállások 1040€
Városi közlekedés180€
Üzemanyag és autópálya310€
Belépők 450€
Költőpénz 350€
Összesen 2330€

Látható, hogy a költségek közel fele a szállásokra ment el, pedig nem 5*-os wellness hotelekbe foglaltam. Ahol lehetett visszafogtuk magunkat, de a minimum a saját fürdőszoba, a wifi, ingyenes parkoló és a bármikor visszamondható (az indulást megelőző 10 nap volt néhol a legkésőbbi lehetőség) opció volt.